Der er ingen tvivl om, at Danmark er et ægte Facebook-land. Langt de fleste har en profil og bruger Facebook til at dele og lave opslag om alt muligt.
Men der er nogle ting du bør være opmærksom på – især hvis du driver virksomhed.
Facebook er meget effektivt til at nå en stor målgruppe hurtigt, men samtidig er det også et flygtigt medie. Dit opslag ses og forsvinder derefter i den voksende mængde af opslag på Facebook. Og hvis interesserede ikke har sørget for at markere dit opslag kan de formentlig ikke finde det igen – og en potentiel kunde er tabt.
En søgning på Google hjælper ikke nødvendigvis den potentielle kunde hvis din virksomhed kun fokuserer på at lægge indhold på Facebook, der i den forbindelse er et delvist lukket område.
Et andet problem ved kun at lægge indhold på Facebook er, at du ikke har kontrol over dit indhold. Og hvis din profil slettes er dit indhold pist væk.
Facebook bliver formentlig ikke det sidste store af sin slags – de er blot kongen af de sociale medier lige nu.
Et godt råd er derfor at have en hjemmeside som grundstammen i dit setup og derfra dele indhold ud til Facebook, Twitter osv. Du har dermed kontrol over dit indhold og derudover får du fordelen af, at dit indhold dukker op når der søges i Google eller en anden søgemaskine.
En opfordring til at tænke lidt lansigtet og ikke blot blive revet med af Facebooks aktuelle succes.
[Opdatering 26-11-2015]
Ovenstående underbygges nu af denne artikel udgivet på MediaWatch: